


De bijtellingsregels voor elektrische auto's veranderen jaarlijks en worden vastgelegd in het Klimaatakkoord. Voor 2024 bedraagt de bijtelling 16% over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde, en 22% over het resterende bedrag. In dit overzicht bespreken we de bijtellingsregels van 2021 tot en met 2026 en geven we inzicht in hoe deze veranderingen invloed hebben op de kosten van elektrisch rijden.
Om elektrisch rijden te stimuleren, heeft de overheid de afgelopen jaren gunstige bijtellingsregels en subsidies geïntroduceerd. Dit maakt elektrisch rijden financieel aantrekkelijker vergeleken met brandstofauto’s. Echter, sinds 2019 is er een bijtellingsdrempel (ook wel 'cap' genoemd) ingevoerd. Dit houdt in dat het lage bijtellingstarief slechts geldt tot een bepaald bedrag, terwijl het gedeelte boven deze drempel onder het reguliere tarief van 22% valt.
In 2022 werd de bijtelling voor elektrische auto’s opnieuw verhoogd, ditmaal naar 16% over de eerste €35.000 van de cataloguswaarde, met het resterende bedrag onderworpen aan het standaardtarief van 22%. Hoewel de stijging de bijtellingskosten iets verhoogde, bleef elektrisch rijden fiscaal aantrekkelijker dan het rijden op benzine of diesel.
Met modellen zoals de Hyundai IONIQ 5, Volkswagen ID.3 en Tesla Model Y werd elektrisch rijden in 2022 nog steeds populair, mede dankzij de lagere gebruikskosten en diverse subsidieregelingen die de kosten verder drukten. Veel zakelijke rijders kozen voor deze modellen, omdat ze optimaal profiteerden van de lagere bijtelling en tegelijkertijd bijdroegen aan een duurzamere mobiliteit.
In 2023 is de bijtelling voor elektrische auto’s gelijk gebleven aan die van 2022, namelijk 16%. De bijtellingsdrempel werd echter verlaagd naar €30.000, waardoor het tarief van 22% sneller van toepassing werd. Deze regeling blijft ook in 2024 gelden. Concreet betekent dit dat je als zakelijke rijder 16% bijtelling betaalt over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde van een elektrische auto. Voor het bedrag daarboven betaal je het reguliere tarief van 22%.
De bijtellingspercentages voor elektrische auto’s zullen in de komende jaren verder worden verhoogd. Het huidige Klimaatakkoord heeft een gefaseerd plan opgezet om de voordelen voor elektrische voertuigen stapsgewijs af te bouwen.
Deze aanpassingen zullen het kostenvoordeel voor zakelijke rijders verminderen, waardoor het aantrekkelijkheidsniveau van elektrisch rijden ten opzichte van brandstofauto’s mogelijk afneemt. Desalniettemin blijven andere voordelen, zoals lagere gebruikskosten en subsidies, bestaan.
Het fiscale voordeel van elektrisch rijden neemt langzaam af, maar blijft tot 2026 nog steeds aantrekkelijker dan dat van traditionele brandstofauto’s. Voor zakelijke rijders die op zoek zijn naar een duurzame en voordelige mobiliteitsoplossing, biedt elektrisch rijden met de huidige regelingen nog steeds aanzienlijke voordelen. Bekijk ons online aanbod en vind jouw nieuwe droom auto. Meer informatie of een vrijblijvende offerte? Neem dan contact met ons op!
Bedankt voor het aanmelden voor onze nieuwsbrief!